Regine Dura arbeitet als Dokumentarfilmregisseurin, Dramaturgin und Autorin. Sie studierte Politologie, Theater-, Film- und Medienwissenschaft, Germanistik, Kunstpädagogik in Marburg und Frankfurt a.M. und Video an der Hochschule der Künste Berlin. Seit 1996 arbeitet sie freischaffend im Bereich Spiel- und Dokumentarfilm unter anderem für die European Film Academy und Wim Wenders Produktion in Berlin, Tall Stories und Darlow Smithson Film in London sowie als Filmkuratorin und Jurymitglied. Aus ihrer Auseinandersetzung mit den Transformationsprozessen in Südafrika entstand 2012 der Dokumentarfilm “White Blood/Weißes Blut“ (ZDF/Arte) über ein rassistisches deutsch-südafrikanisches Adoptionsunternehmen und ein Radiofeature für den WDR (2013). Regine Dura erhielt Stipendien der Deutsch-Kanadischen Gesellschaft, der Filmförderungsanstalt FFA, des MEDIA-Programms der Europäischen Union und der DEFA-Stiftung. Mit Hans-Werner Kroesinger arbeitet sie seit 2000 zusammen (u.a. Frontex Security, Ruanda Revisited, Exporting War, Graecomania 200 years ( Hebbel am Ufer, Berlin), Die 40 Tage des Musa Dagh (Maxim Gorki Theater, Berlin), Stolpersteine ( Staatstheater Karlsruhe).
Regine Dura studied Political Science, Theater and Film studies, German Literature and Art Education (M.A.) at the Goethe University in Frankfurt/M. and Video at the University of the Arts, Berlin. She works as a director, author and dramaturge for film, theatre and radio. In 2012 her documentary film White Blood (ZDF / Arte) about a racist German-South African adoption scheme premiered at the Max Ophüls Film Festival and was screened at various European Film Festivals. She received scholarships from the German-Canadian Society in Ottawa, the FEDERAL Film Fund, the MEDIA Programme of the European Union, DEFA Foundation, Tarabya Cultural Academy in Istanbul (2013/14) and Villa Kamogawa in Kyoto (2018) (with Hans-Werner Kroesinger) with whom she co-developped theatre performances since 2000; a.o. TRUTH – COMMISSIONED BY THE HEART OF DARKNESS on European colonial history (Berlin, Hamburg, Düsseldorf, Tilburg), FRONTEX SECURITY (Festival Politik im Freien Theater) on Europe’s border safeguarding, BATTLEFIELD MEMORY 1914/2014 (BITEF Festival Belgrade, MESS Festival Sarajevo, Kunstfest Weimar, Istanbul and Berlin,) on conflicting historical narratives, EXPORTING WAR on Germany’s arms industry and GRAECOMANIA 200 years on German-Greek historical and political involvement, MUSA DAGH – DAYS OF RESISTANCE on the Armenian genocide, Theatre Hebbel am Ufer and Gorki Theatre, Berlin; the performative walk WELCOME TO THE EUROPEAN PROTECTION ZONE, Steirischer Herbst, Graz, NOWHERE OUT, State Theatre Karlsruhe about Muslim LGBTIQ refugees; THE AIR HERE: SHARPENED METICULOUSLY, Berlin State Opera, #OPINION MAKER, Theatre Erlangen on social media as tool of voter microtargetting and control in the US and China. STATETHEATRE DRIPPINGSTONES on the nazification of the Karlsruhe state theatre was invited to the prestigious THEATERTREFFEN BERLIN in 2016 and has been on tour since then throughout Europe, in China and Israel. Currently she is a fellow at Villa Kamogawa in Kyoto (with Hans-Werner Kroesinger) where she researches the political history of the Japanese Red Army and the Japanese New Left.